Da Bartali crew - dk

– en uddannelse med speciale i audio gav afsættet for arbejdet med elektronisk musik
Foto: Dida G. Heilmann

Da Bartali Crew er bandnavnet på det ene af komponist og sangskriver Hans-Ole Amossens musikalske projekter. Sammen med de to venner, Kasper Mathiesen (Synthesizer, guitar) og
Ove Mørch (Trommer), har han skabt en platform med electro house, hip hop og ambient som udgangspunkt.

Da Bartali Crew blev stiftet i 2012 af Hans-Ole Amossen. En uddannelse som eventtekniker, som blev færdiggjort i 2016, har endvidere givet Hans-Ole Amossen en baggrundsviden om lyd og MIDI teknologi, som nu danner afsæt for arbejdet med bl.a. Da Bartali Crew:

"Vi laver elektronisk musik, som er en blanding af alt muligt, og vi er de første i Grønland, der arbejder med musikken på den måde. Der er i det hele taget ikke så meget elektronisk musik i Grønland - i hvert fald ikke så meget populærmusik, men mere noget undergrund. Dem, som optræder med electro, spiller mest som dj’s. Men den måde vi gør det på er, at vi spiller det live. Vi spiller på rigtige trommer, guitars, synthesizere, og vi gør meget ud af at gøre det så meget ’live’ som muligt. Jeg er uddannet eventtekniker i Frederikshavn, med speciale i lyd/audio, og bruger min viden til at skabe min egen måde at spille på, og det er det, der gør det specielt. Man kan sige, at vores opsætning er meget teoribundet", fortæller Hans-Ole Amossen.

2016 stod i livekoncerternes tegn, og nu venter udgivelserne

"Vi har spillet meget live i 2016, og det var her vi for alvor startede. Tilbage i 2012 var jeg alene om Da Bartali Crew og spillede ofte som dj, hvor jeg spillede min musik. Men det var ikke så udfordrende, og derfor startede jeg med at spille live, og inviterede mine to venner, Kasper Mathiesen og Ove Mørch med i projektet’, siger Hans-Ole Amossen, og fortsætter: ’Det er mig, der skriver, komponerer og programmerer det hele, men jeg spiller gerne sammen med mine venner i bandet, da det er sjovere. Der kommer også mere variation ud af det, da de har deres egen måde at spille på, og jeg har min egen måde at spille på, og så skaber vi en anden ånd. Det at skrive er én ting, men når jeg spiller sammen med andre, kommer der en anden følelse".

"Vi arbejder på at udgive en ep til at starte med, fordi et album er lidt for meget til en start. Jeg håber på, at vi kan udgive noget i løbet af det næste halve år, som man vil kunne finde på iTunes".

Svære kår for en musikalsk karriere i Grønland

"Det er svært at skabe en musikalsk karriere i Grønland, hvis man ikke har udgivet noget, og publikumsgrundlaget er også meget småt. Og hvis vi spiller for ofte i Grønland, bliver publikum trætte af os. Så folk skal med på hypen først. Og til det bruger vi gerne sociale medier. Vi har ikke nogen officiel promovering, men bruger sociale medier meget, og det fungerer rigtig godt for os", siger Hans-Ole Amossen.

Historien bag maskerne

På bandbilledet af Da Bartali Crew ser man Hans-Ole, Kasper og Ove iført tupilak-masker, og ønsket er da også at optræde iført tupilak-maskerne, hvis det lader sig gøre:

"Maskerne er tupilaker, som er en skræmmeånd. De gamle, grønlandske shamaner lavede tupilaker, som de sendte til deres fjender for at skræmme dem til døde. Modtageren kunne også sende dem tilbage, hvis han var stærk, så på den måde kunne man risikere, at der skete noget andet, end det, der var hensigten. Vores idé med tupilak-maskerne er, at en tupilak skal skræmme, og når vi tager maskerne på, så sker der noget - og så skaber vi noget. Det er drømmen, at vi gerne vil optræde med tupilakmaskerne på. Vi skal bare have nogen til at lave dem, så vi kan optræde med dem, for vi skal kunne synge med dem på", fortæller Hans-Ole Amossen.

Inspiration fra andre

Da Bartali Crew er inspirerede af bl.a. Daft Punk, Puppetmastaz, Portishead og Mcmash Clan, men også grønlandske kolleger er en stor inspirationskilde:

"I løbet af årene har jeg ladet mig meget inspirere af Mariina, som er meget melodisk og Ole Kristiansen, som er en grønlandsk moderne 90’er rock-komponist, som er meget anderledes. Den musik, han lavede i 90’erne, kunne ligeså godt have været lavet i dag. Daniel Lynge, er jeg også meget inspireret af, og så vil jeg også nævne Zikaza, som er et rockband med supermeget energi", fortsætter Hans-Ole Amossen.

Brug af gæsteoptræder giver dynamik på scenen

Da Bartali Crew har ved flere lejligheder benyttet sig af gæsteoptrædener ved koncerter, bl.a. af den legendariske hip hop gruppe, Nuuk Posse:

"En af grundene til, at vi bruger Nuuk Posse er, at de er pionerer inden for rap og hip hop her i Grønland, og de kan samtidig rappe i nutidens stil. Folk kender dem, de har en historik, og det giver interesse for vores koncerter. Jeg har også brugt nogle af de største kvindelige sangere, som jeg har brugt til at rappe. Vi har som udgangspunkt ikke nogen kvindelige rappere heroppe, så det er et overraskende moment, når jeg hiver nogle af vores største kvindelige sangere ind på scenen, som giver sig til at rappe. Jeg har bl.a. brugt Nina Kreutzmann Jørgensen, Kimmernaq Kjeldsen og Pilu Noahsen, som var med i mine koncerter i december 2016", siger Hans-Ole Amossen.

Skaber muligheder for unge, nye rappere

"Jeg vil rigtig gerne have unge grønlandske rappere til at arbejde sammen med mig, og arbejder gerne sammen med unge rappere, som endnu ikke har udgivet noget. På den måde kan jeg også hjælpe dem lidt frem. Her får de lov til at spille på en stor scene foran et publikum. På den måde kan jeg give noget videre, og det sætter jeg stor pris på", fortsætter Hans-Ole Amossen.

Da Bartali Crew og Torluut!

Da Bartali Crew er ikke Hans-Ole Amossens eneste musikalske projekt. Det andet projekt, Torluut! er i en lidt anden boldgade: Undergrunds-bandet Torluut!, som blev dannet i 2009, har hang til de mere eksperimenterende dele af rockens hårde sider og med aversion overfor det banale – et musisk sted, hvor alt er lovligt og intet er tabu.

"I år kommer der forhåbentlig nyt fra Torluut! Vi har haft noget på vej i løbet af de sidste 6 år. Vi spiller også live med det band, og her har jeg selv samlet musikerne, som jeg spiller sammen med’, siger Hans-Ole Amossen, som også drømmer om at få musikken ud over Grønlands grænser: ’mere eksperimenterende dele af rockens hårde sider og et allergi for det banale. Et musisk sted, hvor alt er lovligt og intet er tabu.Problemet er, at vi er voksne mennesker - vi skal arbejde og har ansvar. Det er svært at rejse rundt, fordi det er så dyrt. Vi vil gerne ud af Grønland, ex. til Skandinavien og Canada til festivaler osv. Så ønsket for fremtiden er at komme lidt ud af Grønland med vores musik", slutter Hans-Ole Amossen.