Angu Motzfeldt – musikken er aldrig forsvundet

Komponist, sanger og sangskriver Angu Motzfeldt har lavet musik, siden han var i starten af 20’erne, og er vokset op med den traditionelle grønlandske kultur, og altid med en guitar og grammofon ved hånden. Det er efterhånden flere år siden, at Angu udkom med sit sidste album. Mange ting er sket i mellemtiden – Angu har blandt andet gjort sig gældende som fotograf, men musikken er aldrig forsvundet.

I det stille har Angu arbejdet på nye sange og nye melodier. De har fået muligheden til at vokse og for at udvikle sig - langt væk fra omverden. Nu er tiden kommet til at genoptage musikken fuld ud igen – sangene skal ud. De skal høres. De skal indspilles. Og til det formål har Angu fået tildelt støtte fra Kodas grønlandske kulturelle midler.

Nye sange om livet, drømmene og virkeligheden

Angu fortæller om arbejdet med de nye sange, som nu står for at skulle indspilles: ”Sangene er nye og gamle sange om kampene for kærligheden, mellem drømmene og virkeligheden. Nogle er sunget før, men er ikke optaget. De er sange om opbrud fra det gamle liv til det nye. Fra det håbløse til det opnåelige, om sejr med omkostninger. I oprindelig form er de fleste skrevet og sunget i køkkener om natten. Akustisk guitar og flerstemmige vokaler. Det er den atmosfære, jeg gerne vil dykke ned i, i deres rene form, det umiddelbare udtryk før industriens forskrifter”

Melankolsk og reflekterende

”Jeg har lavet musik siden 1996, da jeg flyttede til Nuuk fra min hjemby Qaqortoq. Der blev jeg en del af gruppen Century Schoolbook, som blev produceret af Ole Kristiansen. Det var mit første møde med musikmiljøet i Nuuk. Senere skrev jeg sange til andre kunstnere som Tupaarnaq Mathiassen og skrev sange til film som ex. Eskimo Weekend og Nuummioq. Hvis jeg skal beskrive min musik, vil jeg sige, at det for det meste er melankolsk og reflekterende. Det kan dog ikke sættes i bås, da de sange, der kommer, altid er flygtige, og de versioner af dem, der bliver udgivet, er præcis, hvad de er nemlig versioner. Deres sande version er svær at fange på bånd - nogle gange lykkes det på scenen, andre gange ikke”, fortæller Angu.

Den grønlandske musikscene er i udvikling, men vi er stadig en rocknation

”Der er sket meget på den grønlandske scene på det seneste, lige fra pop til fusion af rap og electronica. Der er også kommet vibes af gypsy og det er befriende at høre. Grønland er dog en rocknation og det fortsætter. Der er nok en forbindelse med det at få afløb for nogle ting sammen med resten af fællesskabet, som regel på en festival. Der kommer en del danske artister til Nuuk og de bliver modtaget hjerteligt hver gang. Personligt ville jeg gerne have flere navne fra andre lande, som de gør på Icelandic Airwaves, men det hænger nok sammen med økonomien. Måske når vi engang får en international lufthavn her i hovedstaden. Rejser herop er stadig ufattelige dyre med flere stop, specielt hvis man skal have sit gear med”, fortsætter Angu.

Det nye projekt er en smeltedigel af nyt og gammelt materiale, som har fået lov at ’marinere’


”Det nye materiale, jeg arbejder med, er en smeltedigel af nye sange og gammelt materiale, der enten har marineret eller bliver gentænkt. Som følge af de forskellige sessions, der er sket over tid, har vi udtænkt et koncept, hvor vi udgiver det som et album i flere afsnit. Metoden er også anderledes fra de to første udgivelser, da vi har delegeret spor-opgaver til vores netværk. Vi optager nogle ting her i Nuuk, såsom vokaler og akustisk guitar og sender filerne videre til andre medlemmer i projektet. Det kan være et kærestepar i Montreal, som har indspillet blæsere for mig før eller en slideguitarist i Austin. Udgangspunktet er dog altid det samme - det oprindelige musikalske univers, som er inde i mig’, siger Angu, og fortsætter: ’At det bliver i Aarhus er en geografisk tilfældighed. Det passer med, at nogle af de musikere, både danske og udenlandske, er i området til det tidspunkt, vi har sat til at optage. Det kunne have været i Montreal, som vi har været i tidligere til de første optagelser. Alle andre steder end Grønland er sværere som udøvende, da rejser er dyre, men som base for at komponere, er det et fantastisk sted”, fortæller Angu.

Støtte fra Koda giver muligheder

”Støtten fra Koda er modtaget med kyshånd, fordi vi sjældent kan arbejde fuldtid med vores musik. Vi har et arbejde ved siden af, og det at kunne sætte noget tid af, til kun at fokusere på musikken, er nødvendigt. Når det økonomiske er sikret til næste husleje og mad, så har man det mentale overskud til at opnå det, vi allesammen drømmer om - at udgive musik og udtrykke os. Så hermed også et godt råd fra mig til kommende ansøgere af Kodas grønlandske kulturelle midler - giv dig selv tid til at søge og få tiden dobbelt tilbage til at arbejde med dine værker”, slutter Angu.

Læs mere om Kodas grønlandske kulturelle midler her