På besøg hos partner og publishing-ansvarlig, Christian Fløe Svenningsen, GL Music

GL Music Entertainment blev grundlagt tilbage i 2004 af Kim Nowak-Zorde, Daniel Fält og Lasse Lindorff, og repræsenterer nogle af de førende skandinaviske sangskrivere, komponister og producenter.

"Vi startede som produktionsselskab for små 13 år siden. Kim, Lasse og Daniel var dengang et sangskriver-team under EMI og Goodsongs, og startede så op med et produktionsselskab. Det produktionsselskab rummer nu 8 studier her i huset. Vi er musikchefer på Voice, X-faktor, Danmark har talent og Mentor.. De tre drenge begyndte at få cuts i Sydkorea og Japan for 4 år siden, og besluttede sig for at starte for sig selv, og begynde så at udvikle writers. Og for 3 ½ år siden, blev jeg ansat som publishing-ansvarlig, så Kim, Lasse og Daniel igen kunne fokusere på at skrive sange. Dags dato er vi 11 writere og producere. Vi er aktive i 14 territorier, hvilket vi sige, at vi har lokale subforlag, sender sangskrivere dertil, får sangskrivere hertil osv. I dag er GL Music lige dele pladeselskab, musikforlag og produktionsselskab med i alt 9 ansatte", fortæller Christian Fløe Svenningsen.

Christian Fløe Svenningsen

Den kreative sparring gør forskellen

"Vores repertoire spænder bredt, men du kan trække en mainstream pop-hat ned over det … J-pop, C-pop og K-pop, er der meget af, og rigtig mange dj-ting, men også dansk pop - lige fra Sanne Salomonsen til Anna David. Men det, der er unikt ved GL Music er, at vi ser os selv som kreative partnere. Vi afholder kreative camps her i huset, går hele tiden ud og ind af studiet, og tager A&R-rollen meget seriøst. Vi holder 6-8 camps om året her i huset med forskellig fokus. Vi er begyndt at subforlægge det seneste halve år, og får de opgaver, fordi vi bliver set som en kreativ partner. Vi ser ikke os selv som et pladeselskab, men vi vil gerne udvikle artister, og ser mere os selv som A&R’s", fortsætter Christian Fløe Svenningsen.

Vi er i gang med nogle spændende forhandlinger på subforlagskataloget, som vi er trygge ved, at vi kommer tl at repræsentere fremadrettet. Siden vi begyndte i foråret, er vi blevet subforlag for Cloud 9 i Holland, Roba i Tyskland, Schedler i Østrig, CCS fra Canada og 120 Publishing fra Australien. Derudover har vi nogle rigtigt spændende camps i gang. I kraft af, at vi holder så mange camps, bliver vores fokus på, hvad vi kan gøre, bedre og bedre. Og dem kommer vi til at lave flere af, med et smallere og smallere fokus, ex. med Cloud9, hvor vi kommer til at samler artister og dj’s der gerne vil lave noget sammen, og det glæder vi os meget til.

 

3 hurtige til Christian:

Hvad er din funktion hos GL Music, og hvad er din baggrund?

Jeg står for publishing-afdelingen, og har ansvar for signing af nye writere og for den overordnede strategi for publishing-afdelingen. Det handler om at pitcher writere og etablere camps. Man kan sige, at Vi har for nylig ansat en junior royalty og A&R, Søren Kalsbøll, hvilket har givet mig mulighed for at flytte mit fokus lidt fra dag til dag til det overordnede strategi aspekt.

Jeg er uddannet på music management fra Århus Konservatorium, og har arbejdet i musikbranchen siden jeg var 19, men vidste ikke, at det var management, det skulle ende med. Mit fokus har altid været musikken, og jeg nyder mit arbejde. Jeg er en musikkens ’kirsten giftekniv’, og sætter en ære i at kunne skabe sammenhæng i den kreative proces. Jeg har altid gerne villet ende i publishing, da det er her, jeg føler, at jeg kan gøre en forskel.

Deltager du på Forlagsforum, og hvordan bruger I det?

Jeg har været med, siden at det gik op for mig, at der var noget, der hed Forlagsforum, og er lige kommet med i dokumentationsgruppen (én af arbejdsgrupperne, red.). Mere end noget andet, har det givet mig et indblik i ’Koda maskinen’ og i de andre musikforlæggeres udfordringer. Vi havde på et tidspunkt nogle subforlag, vi skulle ’af med’, og havde en overordnet strategi, men ikke nogen konkret felterfaring. Her har Forlagsforum givet mig et indblik i, hvordan de andre forlæggere griber forskellige problemstillinger an. Så vi kan lære af Koda og af hinanden. Og det kommer vi til at blive ved med.

Vi arbejder fint sammen med alle forlag, men hos GL arbejder vi en del sammen med Tigerspring og Warner Chappel, da flere af deres writere bor i samme bygning.  F. ex. inviterede vi Pitchshifters med på en camp i 2013, hvor de skrev en sang sammen med Ilang, som endte med at blive hans 2. single, Testify, og vi blev enige med Ilang om, at det kunne være en rigtig fed retning for hans projekt.

Og så har vi f.eks. også en rigtig fin dialog med EWH omkring film og tv-synch. Hvis EWH f.ex får en forespørgsel på noget, der lyder af noget dj, hvor de så henviser til os og vice versa. I et så lille et land kan man ikke ’ikke-samarbejde’ med sine kon-kollegaer.

Hvad lytter du til af musik?

Jeg har en meget bred musiksmag. Men de tre plader, jeg har lyttet mest til den seneste måned, er den nyeste Metallica-plade, Greensky Bluegrass’, albummet med Shouted, writted down & quoted og Lex Hives, med bandet The Hives.