På besøg hos Mette Zähringer, VP, Iceberg Music Group

Iceberg Music Group er et 34 år gammelt musik forlag. Firmaet holder til i den skønne midtjyske natur ved Silkeborg. I dag er der 5 ansatte i firmaet, hvoraf 3 udgør det kreative og produktive team, og VP Label, Publishing & Marketing manager, Mette Zähringer, står for den daglige ledelse.

’Iceberg blev etableret da grundlægger, Manfred Zähringer, der på daværende tidspunkt i en lang årrække havde arbejdet som booker, havde et orkester, som ønskede at indspille og udgive deres eget musik. 30 demobånd blev sendt til tyske og engelske selskaber, men da han kun fik et par enkle og til dels flabede svar retur, tog han beslutningen om at gøre det selv’, fortæller Mette Zähringer.

’Vores største og fornemmeste opgave som musikforlæggere er at få musikken ud og ”leve”. Det være sig i form af udgivelser, koncerter eller ved placeringer i reklamer, film, tv, games mv.  Derudover er vi inde over alt det omkringliggende, som at sætte songwriter sessions op, produktudvikling, promotion og markedsføring, showcases i ind-og udland, pitching af sange til andre artister osv.’, siger Mette Zähringer.

Fokus på udlandet

’En af Iceberg’s store forcer er vores udenlandske netværk, hvilket vi bruger megen tid på at dyrke og som til stadighed bliver udvidet ved rejser og personligt besøg, musikmessedeltagelse mv. Som vi plejer at sige, er ”10 min ”Facetime” vigtigere end 100 mails”. Som et independent musikforlag adskiller vi os nok mest fra vores major kollegaer ved selv at være meget aktive i udlandet. Derfor er de fleste udenlandske synk placeringer også lavet af os selv. Men det kommer ikke af sig selv - mange års arbejde - utal af rejser og opsøgende arbejde og møder med de vigtige aktører er dét, der gør det’, siger Mette Zähringer.

’Vi ejer over 2500 sange i en bred vifte af genrer: - Rock/pop/dance/sing a songwriter/ jazz/semi klassisk, og da vi ejer både publishingrettigheder og masterrettigheder, kan vi tilbyde en ”ONE STOP SHOP” service for vores kunder. Dette gør os naturligvis til en interessant og konkurrencedygtig partner. I de sidste 15 år har vi haft stor succes med at placere vores musik i reklamer, film og tv-serier, dokumentar- og undervisningsfilm, trailers, og games i både ind- og udland - primært i USA, hvor ca. 90 placeringer er med The Blue Van alene. Her iblandt kan nævnes den første reklame for Apples ”Meet The iPad” og titelmelodien i den amerikanske tv-serie ”Royal Pains”.  Iceberg har også gennem tiden haft stor succes med navne som Scatman John, som har solgt 8 millioner på verdensplan, Dúné, The Blue Van, Natural Born Hippies, Nice Little Penguins – især i Tyskland, USA og Japan.

Oftest arbejder vi med komponister, der udgiver deres egen musik, som ex. The Blue Van og Dúné, men nogle gange kan det være en kombination, f.eks. Tim Schou, som i det sidste år alene har skrevet mere end 150 sange, og skriver både til sig selv som artist, men i særdeleshed også til andre’, fortsætter Mette Zähringer.

Iceberg sync team

’Vi er et af de få danske musikforlag, som har mere end én ansat til at varetage synkronisering af vores musik. Hos Iceberg er vi tre aktive aktører på synkroniseringsområdet. Vi får søgningslister tilsendt fra hele verden og fra alle mulige aktører; filmproducenter, reklamebureauer, trailer houses, music supervisors og agenter. Vi laver selv opsøgende arbejde og sender om muligt også uopfordret playlister til eksisterende - eller nye tv-serier og til nye film produktioner.

Med Iceberg’s søgemaskine ”SynchTank” får man et intuitivt og brugervenligt søgesystem og en download-platform. Iceberg SynchTank giver kunderne mulighed for at finde, streame, downloade og licensere musik, som er designet og tilpasset enhver mediegruppe; ”music supervisors”, kreativ instruktør, producer eller andre ”musik” brugeres behov. Den udvidede søgemaskine gør det muligt at specificere søgningen på artister, komponister, musikgenre, key-words, tekster, stemning, tempo, BPM m.m.’, slutter Mette Zähringer.

3 hurtige til Mette Zähringer
  • Hvad er din funktion hos Iceberg:

Jeg har mere end 30 års erfaring fra den danske musikbranche, hvor arbejdet har været alsidigt, og jeg har et stort know-how om internationalt arbejde med danske komponister. I et mindre firma har man som oftest ”flere hatte” på og dermed også flere arbejdsområder. I Iceberg Publishing arbejder jeg som publishing administrator – herunder med signing af nye komponister, juridiske forhandlinger, værkregistreringer, songpitching til andre artister, eksponering og registrering til vores internationale partnere, og ikke mindst håndtering af synkronisering af musik til tv, film, reklamer og spil i ind- og udland. Af andre arbejdsområder kan nævnes A&R, produktudvikling, promotion og marketing af komponisternes udgivelser.

Udover det underviser jeg i publishing, musikexport og synkronisering ved ”Music Management uddannelsen” på Rytmisk Konservatorium i Århus og er ofte gæstelærer/foredragsholder indenfor musikeksport, publishing og synkronisering.

I de sidste par år har jeg siddet som bestyrelsessuppleant i Musikforlæggerne. I den funktion har jeg været med i NCB’s arbejdsgruppe omkring den nye Synkroniserings model for Norden.

  • Og hvad med Forlagsforum – hvad er jeres rolle her?

Jeg er stor fortaler for Forlagsforum. Det er et vigtigt og informativt forum for os som forlæggere at deltage i, og jeg finder samarbejdet mellem musikforlæggerne og Koda godt og konstruktivt. Jeg sidder selv med i et par af arbejdsgrupperne bl.a. ”Mit Koda” og ”AV-gruppen”, for hvis man ønsker ændringer og forbedringer, så må man jo blande sig.

  • Hvad lytter du til af musik?

Jeg lytter gerne til al slags musik og har personligt en bred musiksmag, som spænder fra jazz og klassisk over rock og pop i alle afskygninger til elektronisk musik, bare det er godt udført. Lige nu er jeg ret begejstret for at lytte til Rag’n Bone Man.