På besøg hos Jette Møller, Copyright & Royalty Manager hos Warner/Chappell Music

Warner/Chappell Music Denmark A/S er en del af den verdensomspændende Warner Music Group med kontorer i mere end 40 lande, og på Warner/Chappell Music kontoret i Danmark sidder Copyright & Royalty Manager, Jette Møller, som en del af et lille, effektivt team på to medarbejdere.

”Mit primære job er at varetage de administrative opgaver for de danske sangskrivere, som er signet til Warner/Chappell Music her i Danmark. Jeg sidder derfor med alt det, der er inden for copyright for de danske kunstnere. De fleste sangskrivere/komponister, vi arbejder med, er primært inden for pop, rock og Dance/EDM men vi har også en del filmmusik og jazz. Og som det eneste af de multinationale forlag, har vi et kontor i hvert land i Norden. Vores hovedafdeling ligger i Sverige, og vi har utroligt godt samarbejde med vores kolleger i Norden.

 

Lige pt. har vi både KATOs ”Show You Love”og Martin Jensens ”Solo Dance” højt på hitlisterne i mange lande, bla. England og her er der meget koordinering med de enkelte Warner/Chappell afdelinger, og her er det utroligt dejligt, at vi har kontorer over hele verden og kan samarbejde med dem , siger Jette Møller, og fortsætter: Vi arbejder fortsat med Ace of Base, som har ligget nr. 1 i bla. USA – de bruges stadig til samplinger, coverversioner og reklamer i hele verden, så i det tilfælde er der virkelig tale om et band med staying power”.

Et team på to i Danmark

”Vi er et lille team på to her i Danmark, der deler kontor sammen med vores kolleger i pladeselskabet Warner Music Danmark. Min kollega, Creative Manager, Lars Sjelle, er den udfarende og kreative, og har kontakt til alle ophavsmændene. Vi arrangerer songwriter-sessions og camps på kryds og tværs, og hvis man har brug for en ekstra ophavsmand, kan vi sende én afsted og vice versa – så det er på alle måder et udbytterigt samarbejde, vi har med ikke bare vores nordiske kolleger men også i USA, UK, Tyskland, Benelux og Japan som er hovedfokus områder udenfor Norden’. Lars er lige kommet retur fra Japan med en stak CD’er og DVD’er med en masse nye udgivelser med vores sangskriveres værker, så her er der  nogle timers registreringsopgaver til mig.

Umiddelbart lyder det måske som et lille team, men vi har support fra Stockholms kontoret både i forbindelse med Copyright, Legal og Royaltyafregning men i høj grad også på synkroniseringsområdet ifm. placering af musikken i TV, Film og reklamer

Som sagt sidder jeg med alle anmeldelserne, og tjekker om der er kommet penge hjem – kort sagt alt det administrative arbejde. Men det er også et job, der har udviklet sig meget igennem de seneste 15 år, fortsætter Jette Møller: ’Mit job har udviklet sig meget – alting er nu elektronisk, og der er mange flere led i musikken, både nationalt og internationalt, som man skal forholde sig til”.

4 hurtige til Jette Møller:

Hvad er din baggrund?

Jeg er uddannet bibliotekar, og da jeg var færdiguddannet, fik jeg job hos Koda. Det var i perioden 1993-97, hvor jeg sad med bla. forlagsanmeldelser. Efterfølgende startede jeg på Megasong Publishing (publishing-delen af Mega Records), så jeg har arbejdet både på publishing- og pladeselskabssiden. I 1999 blev Megasong Publishing opkøbt af Edel Music fra Tyskland, og så fulgte vi med. I 2002 solgte Edel så Megasong Publishing til Warner/Chappell Music, og så fulgte jeg med igen, og jeg har nu været 15 år hos Warner/Chappell Music.

Deltager du på Forlagsforum, og hvordan bruger du det?

Warner/Chappell Music har været med i Forlagsforum siden 2006, men ikke helt siden starten. Jeg er en meget aktiv deltager i Forlagsforum og sidder også med i flere af de etablerede arbejdsgrupper. Det er et godt initiativ, og det er en god idé at have skilt arbejdsgrupperne ud fra Forlagsforum, så os, der sidder og nørder med tingene, kan komme helt ned i detaljen. Og så er det et utroligt godt sted at netværke, møde andre indenfor publishing verden og i øvrigt også møde de Koda-ansatte. Og så er det utroligt rart at kunne få information fra Koda face-to-face, hvor vi kan tale om det. Formatet for Forlagsforum er for nylig blevet ændret lidt, så det er Koda, der giver nogle informationer, og ved siden af har vi så arbejdsgrupperne, hvor vi kan gå i dybden. Og det synes jeg fungerer rigtig godt.

Hvad lytter du til af musik?

Jeg hører meget engelsk musik, bla. et art-pop band der hedder No-Man, der så har knopskudt til Blackfield, Porcupine Tree samt soloprojekter fra Steven Wilson og Tim Bowness. Jeg har boede i en periode i England i 80’erne, så jeg har trukket meget af den musik, jeg lyttede til dengang, med tilbage. Jeg hører også gerne til svensk musik som for eksempel Kent og Weeping Willows.

Jeg lytter dagligt til P4, men lytter der ud over egentlig ikke så meget til hitlistemusik eller dansk musik, men lige for tiden lytter jeg gerne til Alex Vargas.

Hvad har din bedste musikalske oplevelse været gennem årene?

Der har været mange, og det er godt nok svært. Jeg vil fremhæve en mindeværdig Ian McCulloch koncert i England i 1991. Jeg var også til Kents afskedskoncert i Malmø, hvilket var helt fantastisk. Ulempen ved at høre noget knap så kendt musik er, at det jo ikke kommer til Danmark, men så bliver jeg jo nødt til at rejse efter det. Weeping Willow holder en 20 års jubilæumskoncert i Globen i Stockholm med helt symfoniorkester her i april måned. Så jeg skal til Stockholm, og det glæder jeg mig meget til.