Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Markant vækst i streamingindtægter

Kodas indtægter fra streaming steg i 2016 med 49 procent, og der er potentiale for yderligere vækst.


Vi danskere streamer musik, film og tv som aldrig før. Ifølge en megafon-undersøgelse udarbejdet for IFPI benytter 64 procent af danskerne i alderen 16-70 år en streamingtjeneste til at høre musik. DR’s seneste medieudviklingsundersøgelse viser, at streamingtjenesterne på tv-området anført af Netflix og YouTube stadig vinder frem og især fylder meget blandt de helt unge.

Streamingtjenesternes popularitet viser sig også i Kodas indtægter. Indtjeningen fra streamingområdet voksede fra 2015-2016 med cirka 49 procent, hvilket i kroner og øre svarer til en fremgang fra 89.5 til 133,5 millioner koner. Kaare Struve, afdelingsleder for Kodas Broadcast og Online-afdeling, forklarer, at det er en kombination af målrettet arbejde med at indgå aftaler med alle udbydere i Danmark og danskernes stigende forbrug, som er hovedårsagen til væksten:

”Gennem en længere årrække har vi arbejdet intensivt på at indgå aftaler med samtlige streamingtjenester på det danske marked. Vi har dermed sikret, at vores medlemmer får andel i det stigende digitale musikforbrug. Dette arbejde begynder rettighedshaverne at kunne mærke nu, hvor danskernes forbrug af både musik- og videostreamingtjenester er steget markant” siger Kaare Struve.

 

Selvom vi selvfølgelig er glade for, at vores indsats på onlineområdet er begyndt at bære frugt, læner vi os ikke tilbage - Anders Lassen

Bedre aftaler og flere tjenester

Det er ikke udelukkende danskernes stigende forbrug, som er årsagen til de stigende streamingindtægter. Nye streamingtjenester har gennem de seneste år set dagens lys, og samtidig er det lykkes Koda at forhandle bedre aftaler med flere af de eksisterende streamingtjenester på markedet.

”Vi har gennem de senere år set flere streamingtjenester etablere sig på det danske marked. For eksempel har vi indgået en god aftale med Apple Music, som på rekordtid er blevet en vigtig spiller på musikstreamingmarkedet. Det er blandt andet disse aftaler og udbydere, som slår igennem på bundlinjen i 2016,” siger Kaare Struve.

Stadig masser at kæmpe for

På trods af den pæne fremgang i streamingindtægterne, er der stadig masser af kampe, der skal tages:

”Selvom vi selvfølgelig er glade for, at vores indsats på onlineområdet er begyndt at bære frugt, læner vi os ikke tilbage. Der er stadig masser af kampe at kæmpe: Dels er der stadig mange forbrugere, som benytter sig af streamingtjenesternes gratis alternativer som for eksempel Spotify Free. Og dels lider området under en forældet lovgivning, der i nuværende form ikke forpligter tjenester som YouTube, Soundcloud, Facebook og lignende til at betale for rettighedshavernes indhold. Det betyder, at vores medlemmer i flere tilfælde ikke får den løn, som deres arbejde er værd, og dermed for alvor nyder godt af danskernes stigende digitale musikforbrug” siger Kodas direktør, Anders Lassen.

 

 

 

<< Læs forrige artikel                                                                      Læs næste artikel >>

 

 

 

Streamingindtægter 2015-2016

49 procents vækst

I millioner kroner